Dzisiejszy post jest przeznaczony dla tych, którzy chcieliby zacząć swoją przygodę z blogowaniem. Skupię się przede wszystkim na tym od czego zacząć, co wybrać i na jakie rozwiązania się zdecydować. Dalsze powodzenie bloga zależy już tylko od Was samych. Mój blog powstał już prawie rok temu i od tamtego czasu wiele się zmieniło – uważam, że na lepsze. Z pewnością też wiele się nauczyłam. Dla tych, którzy nie czytali pierwszego wpisu, przypominam go tutaj. Czytając go od razu zauważycie, że na blogu nastąpiło wiele zmian- chociażby podział na kategorie. Ale o tym wspomnę nieco niżej.
JAK ZACZĄĆ PISANIE BLOGA?
1. PODEJMIJ DECYZJĘ O ZAŁOŻENIU BLOGA
Jest to oczywiście pierwszy i najważniejszy krok – podjęcie decyzji, że zaczynacie pisanie bloga. UWAGA! Sama decyzja nie wystarczy – należy podjąć działania do jej realizacji. Ja podejmowałam decyzję o założeniu bloga trzy razy, ten trzeci zakończył się sukcesem, ponieważ podjęłam dalsze kroki. Nie skończyło się tylko na myśleniu o blogu, ale faktycznie został on założony. Co mnie do tego skłoniło? Odpowiedź znajdziecie we wcześniej wspomnianym pierwszym poście. Może znajdziecie swoją inspirację w innym blogu, tak jak ja albo po prostu podejmiecie wyzwanie.
2. WYBIERZ TEMATYKĘ BLOGA
Kolejny ważny aspekt – ja jestem nadal na etapie ukierunkowywania się na jedną, główną tematykę. Wkrótce też na blogu zapanują małe zmiany, ale o tym już niedługo :) Najlepszym rozwiązaniem jest pisanie o tym, co nas interesuje. Wtedy wybór każdego posta nie będzie sprawiał Wam trudności, a samo pisanie będzie naprawdę bardzo przyjemne. W dzisiejszej blogosferze mamy do czynienia z przeróżnymi blogami – modowymi, poradnikowymi, motywacyjnymi, kulinarnymi, lifestylowymi, fotograficznymi, podróżniczymi, naukowymi itd. Tak naprawdę każdy może znaleźć swoją własną działkę, w której będzie się czuł dobrze. Oczywiście najlepiej jest odnaleźć niszę – tematykę, o której jeszcze nikt nie pisze a wiecie, że będzie na nią zapotrzebowanie.
3. WYBIERZ NAZWĘ BLOGA
Nazwa Waszego bloga powinna być związana z jego tematyką – wtedy odbiorcy będą go lepiej kojarzyli z interesującymi ich tematami. Powinna ona być w miarę unikalna, a zatem taka która będzie się wyróżniała w rozległych przestrzeniach Internetu. Moja co prawda przewinęła się już gdzieś w blogach, ale najbardziej pasowała do mojej koncepcji.
4. WYBIERZ PLATFORMĘ DLA BLOGA
Ci, którzy są ze mną od początku pamiętają pewnie, że zaczynałam na Blogerze, a mój blog wyglądał jak poniżej:
Nie do końca jednak ta platforma mi odpowiadała – nie mogłam znaleźć odpowiedniego szablonu, a pisanie postów i ich formatowanie nie szło tak jakbym tego oczekiwała. Dość szybko zatem postanowiłam przenieść się na WordPress. Była to bardzo dobra decyzja, której absolutnie nie żałuję :) Oczywiście z przeniesieniem się na WordPress wiązało się to, że musiałam zdecydować się na wykupienie domeny i hostingu. Nie są to jakieś kosmiczne koszty, jak może się wielu z Was wydawać. Domenę kupicie za parę złotych – oczywiście trzeba sprawdzić ile kosztuje jej przedłużenie na kolejny rok! Moja została zakupiona na www.home.pl. Jeśli chodzi o hosting, to w przypadku własnej domeny jest on niezbędny, aby Wasza strona zaistniała w Internecie. Ceny hostingu wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych na rok. Ja wybrałam www.hekko.pl. Polecam Wam WordPress już od samego początku- unikniecie ewentualnych zawirowań w trakcie przenoszenia postów z Blogera.
[edit 09.12.2015] Myślałam nad tym jakiś czas i stwierdziłam, że dodam w tym punkcie jedną informację. Bardzo polecam WordPress i nie zamieniłabym go teraz – jeśli jednak wahasz się czy podołasz i czy blogowanie to Twój konik, to może po prostu zacznij od darmowej platformy. Z drugiej jednak strony, domenę i hosting można kupić za naprawdę nieduże pieniądze, więc jedna mniej bluzka w miesiącu i można działać profesjonalnie :)
5. WYBIERZ SZABLON BLOGA
I tu zaczynają się schody … w Internecie są setki tysiące przeróżnych szablonów dla blogów, opartych na WordPressie. Szukanie mojego zajęło mi kilka dobrych dni – miałam pewną wizję, ale nie łatwo było znaleźć taki motyw, z którego będę w pełni zadowolona. Udało się, ale uwaga! czuję że niedługo czas na kolejne zmiany :) Jeśli jesteście biegli w programowaniu możecie stworzyć swój własny szablon i mieć pewność, że nikt inny takiego nie posiada. Decydując się na gotowy motyw warto poszukać tutoriali, które pokazują jak możecie spersonalizować wybrany przez siebie wzór. Ja znalazłam taki na YouTube i naprawdę bardzo mi pomógł w uzyskaniu odpowiedzi na wiele pytań.
6. ZAINSTALUJ WTYCZKI I WIDGETY
To, jakie wtyczki i widgety zainstalujecie na swoim blogu, zależy już tylko od Was samych i Waszej nieograniczonej wyobraźni. Wystarczy, że wpiszecie swój pomysł w wyszukiwarce a lada chwila będziecie mieli listę wtyczek, które mogą spełnić Wasze oczekiwania. Na pewno warto postawić na te powiązane z mediami społecznościowymi, wiązaniem postów i dodawaniem komentarzy. Personalizowanie wtyczek i widgetów na WordPressie jest tak proste, że w szybki i łatwy sposób uzyskacie wygląd bloga taki, jaki tylko chcecie. Jeśli chcecie wiedzieć jak wygląda ruch na Waszej stronie, warto zapoznać się z działaniem Google Analytics. Jest to bardzo fajne narzędzie do śledzenia aktywności na blogu i sprawdzania jak się on rozwija. Na pewno warto też stworzyć swój Gravatar i Faviconę, ale o nich znajdziecie informacje w wyszukiwarce – jednym słowem, pozwalają czytelnikom Was zobaczyć :)
7. STWÓRZ KATEGORIE/TAGI NA BLOGU
Jeśli Wasz blog porusza różne kwestie, warto stworzyć kategorię, które pozwolą czytelnikowi w łatwy i szybki sposób poruszać się po Waszej stronie. Mój blog miał na początku aż sześć takich kategorii i było to zdecydowanie za dużo. W tym momencie są trzy, ale tak jak wspomniałam wcześniej myślę nad ich modyfikacją. Kategorie są o tyle dobre, że kliknięcie w nie powoduje przeniesienie do działu, który nas interesuje bez konieczności przeczesywania zawartości całej strony. Dodatkowo możecie zdecydować się na oznaczanie postów tagami, które też ułatwiają wyszukiwanie informacji – na podstawie słowa kluczowego.
8. PISZ, PISZ I NIE PRZESTAWAJ!
Jeśli już zdecydujecie się na pisanie bloga, nie przestawajcie! Podejrzewam, że ogromny procent osób podejmujących się prowadzenia bloga rezygnuje z tego pomysłu po kilku tygodniach czy miesiącach. I tak umiera on śmiercią naturalną. Aby do tego nie dopuścić trzeba w sobie wypracować nawyk regularnego pisania. Na samym początku warto stworzyć plan postów, dzięki któremu będziecie wiedzieli o czym danego dnia chcecie pisać. Wymyślanie posta tuż przed jego napisaniem może się skończyć tak, że w ogóle on nie powstanie albo kolejne wpisy będą pojawiały się z częstotliwością, która pozwoli Waszym czytelnikom dawno o Was zapomnieć ;) Ja póki co staram się publikować posty co najmniej 2 razy w tygodniu. Pomysłów na wpisy mam w tym momencie około 40, a więc dość długo nie powinno mi zabraknąć tematów. Często jest też tak, że moje pomysły zmieniają się – na przykład pod wpływem jakiegoś wydarzenia, przeczytanej książki czy chociażby nowo odkrytego smaku. Wtedy lista ulega modyfikacjom :)
Wszystkie wspomniane wyżej punkty to dopiero początek tego, co Was czeka na drodze blogera. Jedno jest pewne – daje to mnóstwo radości i satysfakcji przy każdym nowym czytelniku, polubieniu czy komentarzu. Zapraszam do blogowania! :)