Typy charakteru klientów biznesowych

6 lutego
2 komentarze

typy klientów biznesowychCzy wiecie, że odpowiednie rozpoznanie typu charakteru klienta i późniejsze postępowanie zgodnie z nim może przynieść Wam wiele korzyści? Jeśli nie zdawaliście sobie z tego sprawy, zapraszam do lektury dzisiejszego posta. Zaprezentuję cztery główne typy charakteru klienta biznesowego oraz sposoby komunikacji z nimi. Być może okaże się, że do tej pory popełniliście wiele błędów spowodowanych nieznajomością swoich kontrahentów. Przekonajcie się sami!

1. KROKODYL = DOMINUJĄCY/ZAMKNIĘTY

O krokodylu można przede wszystkim powiedzieć, że jest lojalny i pamiętliwy. Myśli logicznie, mówi raczej mniej niż więcej. Swoje zadania wykonuje bardzo dobrze, jest precyzyjny. Wolniej podejmuje decyzje, ale są one bardziej racjonalne. Krokodyl często testuje nasze zaufanie, jest prawdziwym perfekcjonistą.

Jak się komunikować z krokodylem?

– doceń jego wiedzę,

– dbaj o jego zaufanie,

– posługuj się tylko faktami,

– argumentuj swoje wypowiedzi logicznie,

– słuchaj aktywnie,

– waż słowa,

– upewnij się w podjętej przez niego decyzji,

– działaj rozważnie.


2. TYGRYS = DOMINUJĄCY/OTWARTY

Tygrys niewątpliwie szybko podejmuje decyzje, chce szybko wykonać powierzone mu zadania, charakteryzuje się postawą atakującą. Jego decyzje nie zawsze są trafne, ale w ostatecznym rozrachunku osiąga to, czego chce.

Jak się komunikować z tygrysem?

– poskreślaj korzyści jakie może odnieść,

– słuchaj i potwierdzaj,

– dopytuj,

– doceniaj jego status,

– wykorzystuj pauzę w jego wypowiedzi,

– pozwól mu podjąć ostateczną decyzję, aby miał poczucie zwycięstwa.


3. GOŁĄB = ULEGŁY/ZAMKNIĘTY

Gołąb jest cichy i spokojny, nie lubi konfliktów. Pragnie być doceniany i chce zdobywać uznanie innych ludzi. Osoba taka jest godnym zaufania pracownikiem.

Jak się komunikować z gołębiem?

– zapewnij mu poczucie bezpieczeństwa,

– dowartościuj go,

– pomóż mu podjąć decyzję lub wręcz zdecyduj za niego.


4. OWCA = ULEGŁY/OTWARTY

Owca to prawdziwa dusza towarzystwa, która chce koniecznie zwrócić na siebie uwagę. Może się łatwo dekoncentrować, ale nie odpowiada na zaczepki w jego stronę.

Jak się komunikować z owcą?

– koncentruj się na celu,

– stawiaj granice,

– przywołuj ją do tematu.

I jak? Brzmi znajomo? Jestem pewna, że każdy z Was znalazł wśród wymienionych przeze mnie typów albo siebie samego, albo swojego klienta lub – co też jest możliwe – osobę, będącą mieszanką różnych typów. Jeśli zatem traficie w swoich rozmowach na trudnego przeciwnika, zastanówcie się przez chwilę kim on może być – krokodylem, tygrysem, gołębiem a może owcą? Jeśli uda Wam się wychwycić charakterystyczne cechy, już będziecie wiedzieć jak działać.

Ja odnajduję w sobie coś z krokodyla i coś z gołębia. Myślę, że połączenie tych dwóch zwierząt najbardziej odpowiada mojemu charakterowi :) A jak to jest z Wami? – napiszcie w komentarzach, który typ charakteru najlepiej Was opisuje.

(Visited 1 394 times, 1 visits today)