Pij mleko, będziesz wielki …

Maj 19
No comments yet

5278783663_d05c048601_z… tak brzmiała kilka lat temu słynna kampania, namawiająca do picia mleka. A Wy? – pijecie mleko? Dzisiaj kilka słów na temat tego właśnie napoju – jego właściwości, rodzajów oraz tego, czy warto pić i jakie. Zacznijmy od tego, że tym mianem określa się w naszej kulturze przede wszystkim mleko krowie. Jak wiadomo, rodzajów mleka jest znacznie więcej (o tym za chwilę), ale według prawodawstwa Unii Europejskiej, w nazwie każdego z nich, nie pochodzącego od bydła, musi znajdować się pochodzenie, np. mleko kozie. Zacznijmy od tego, jakie dobroci niesie ze sobą picie mleka.

Składniki odżywcze w mleku:

  • wapń: dba o zdrowe kości i zęby,
  • potas: odpowiada za prawidłową pracę mięśni koncentrację,
  • fosfor: ma podobne właściwości jak wapń,
  • witaminy A, D, B2 i B12: o ich zaletach nie muszę przypominać :)
  • kwas pantotenowy: przyspiesza gojenie ran, zapobiega zmęczeniu, usprawnia układy organizmu człowieka (sercowy, nerwowy, pokarmowy),
  • niacyna: reguluje poziom cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, oddziałuje korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia ukrwienie skóry i kondycję włosów, uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi.

Wszystkie powyższe składniki zawarte w mleku zapobiegają wielu chorobom, m.in. osteoporozie, rakowi jelita grubego, zbyt wysokiemu ciśnieniu krwi, cukrzycy typu 2, chorobom serca czy udarowi mózgu.

Niestety mleko może się przyczyniać również do powstawania alergii – spowodowane jest to trzema głównymi czynnikami:

– alergią na białka mleka,

– nietolerancją laktozy,

– nietolerancją galaktozy.

Szczerze powiedziawszy nie wyobrażam sobie bycia uczuloną na mleko – uwielbiam je i wszelkie produkty mleczne. Moja lodówka ogołociłaby się doszczętnie ;)

Ile mleka pić dziennie?

Różnego rodzaju badania pokazują, że najlepiej wypijać ok. 2 szklanek mleka lub też stosować zamienniki – np. kefiry, jogurty naturalne, plasterek sera żółtego.

Na koniec chciałabym Wam zaprezentować rodzaje mleka, które możecie w mniejszym lub większym stopniu spotkać an półkach sklepowych – oczywiście te, poza mlekiem krowim.

Rodzaje mleka wg pochodzenia:

  1. mleko kozie: zawiera więcej wapnia niż mleko krowie, ale może działać alergennie,
  2. mleko sojowe: bogate w białka, nie zawiera cholesterolu i kwasów nasyconych oraz laktozy (nie jest alergenne),
  3. mleko kokosowe: ma mniej wapnia i białka, ale może być spożywane przez alergików. Ma też w sobie bogactwo licznych składników mineralnych,
  4. mleko owsiane: zawiera więcej węglowodanów od mleka krowiego i o połowę mniej białka, pozbawione jest cholesterolu,
  5. mleko migdałowe: służy głównie jako dodatek do deserów i słodkich potraw. Zawiera mało białka i witamin z grupy B.
  6. mleko ryżowe: stosowane głównie przez wegetarian i wegan, ze względu na to, że nie posiada żadnych składników pochodzenia zwierzęcego. Nie ma w nim cholesterolu, ale również białka i wapnia.

Rodzaje mleka wg sposobu produkcji:

  1. mleko UHT: sterylizowane, które w procesie obróbki traci nawet 20% swoich wartości.
  2. mleko pasteryzowane: podgrzane do takiej temperatury, w której zabijane są wszelkie bakterie.
  3. mleko niepasteryzowane: czyli taki „prosto od krowy”. Mleka dostępne na półkach pochodzą tylko z certyfikowanych chowów bydła.
  4. mleko skondensowane: posłodzone, wykorzystywane głównie do deserów.
  5. mleko w proszku: powstałe w wyniku usunięcia wody, przyjmuje postać proszku.
  6. mleko smakowe: wzbogacone o substancje smakowe – aromaty, barwniki i cukry.
  7. mleko półtłuste: część tłuszczu zostaje z niego usunięta – zawiera go 1,5-1,8%.
  8. mleko odtłuszczone: zawiera tylko ok. 0,3% tłuszczu, co powoduje że usuwane są z niego również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A i D. Nie nadaje się zatem dla dzieci.

 

Nie wiem, jak Wy ale ja jestem za!

pij mlekowww.blizejprzedszkola.pl

 

 

(Visited 71 times, 1 visits today)