KUCHNIA: Zalety śniadania

Kwiecień 22
No comments yet

breakfastDziś postaram się przekonać Was, że codzienne jedzenie śniadania jest bardzo ważne dla naszego zdrowia. Niektórzy z Was pewnie wybiegają z domu w pośpiechu i nawet nie myślą o tym, żeby przekąsić coś rano. Niestety taki nawyk może się negatywnie odbić na zdrowiu. Zaraz się przekonacie, dlaczego śniadania są tak ważne i to praktycznie w każdym wieku. Podam Wam również kilka propozycji na ten posiłek, aby był pożywny i smaczny zarazem :) W Polsce, ze względu na czas rozpoczynania pracy i szkoły, śniadania są jedzone dość wcześnie – mniej więcej od godziny 7:00 do 9:00. Oczywiście godziny te ulegają zmianie, w zależności od trybu życia, który prowadzicie. Jest też jedno śniadanie w roku, które ma szczególne znaczenie – śniadanie wielkanocne, które mamy tuż za sobą. Rozpoczyna się od wspólnego podzielenia się święconymi jajkami, a następnie spożywana jest reszta produktów, znajdujących się w wielkanocnym koszyczku.

Bez przeciągania zapraszam Was na przegląd zalet śniadania.

Zalety śniadania:

  1. dostarcza energii na cały dzień: pozwala nam naładować baterie, aby móc sprawnie funkcjonować przez cały dzień. Jest niejako bazą energetyczną dla pozostałych posiłków w ciągu dnia. U osób jedzących codziennie śniadanie jest mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru żelaza, wapnia i witamin z grupy B.
  2. zwiększa odporność: będąc najedzonymi (i wyspanym) jesteśmy w stanie łatwiej bronić się przed wirusami i bakteriami. Ponadto człowiek jest bardziej odporny na stres i mniej się denerwuje, np. stojąc w zatłoczonym tramwaju ;)
  3. wzmacnia funkcjonowanie organizmu: lepiej pracuje nasz układ trawienny i krwionośny. W pustym żołądku wydzielany jest nadmiar kwasów żołądkowych, które niszczą śluzówkę i utrudniają prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Osoby, które nie jedzą śniadania są zatem bardziej podatne na wyziębienie organizmu lub na spadek glukozy we krwi. Często też dochodzi u nich do zawrotów głowy czy zasłabnięć. W ciągu dnia osoby te są mniej efektywne i trudniej radzą sobie ze stresem.
  4. poprawia koncentrację i pracę mózgu: w trakcie snu poziom glukozy we krwi spada, a zatem dla sprawnego funkcjonowania mózgu niezbędne jest jego podniesienie – zapewnia nam to właśnie zjedzenie śniadania. Wiele badań pokazuje, że uczniowie jedzący poranny posiłek są znacznie bardziej skupieni na lekcjach i osiągają lepsze wyniki w testach, podczas gdy dzieci głodne bywają rozkojarzone, apatyczne i nerwowe. Tak samo jest w przypadku dorosłych, więc nie warto rezygnować z śniadania.
  5. pozwala zachować dobrą kondycję i chroni przed otyłością: śniadanie przyspiesza metabolizm, a co za tym idzie kalorie są szybciej spalane. Chroni przed uczuciem głodu w pierwszych godzinach po wstaniu z łóżka i zapobiega sytuacjom, w których rzucamy się na niezdrowe przekąski. Zmniejsza również prawdopodobieństwo niezbyt korzystnego dla naszej linii podjadania między posiłkami.

Widzicie już, że śniadanie ma ogrom zalet i aż żal z niego rezygnować. Poniżej przedstawiam Wam również kilka wskazówek „technicznych” jak jeść śniadanie:

  • najlepiej w ciągu godziny od przebudzenia – wtedy zawarte w nim składniki dają najlepsze efekty.
  • tuż po wstaniu z łóżka warto wypić szklankę wody – organizm zostanie nawodniony. Polecam Wam jeszcze inną mieszankę, a mianowicie ocet jabłkowy i miód rozpuszczone w wodzie – taka mikstura przyspiesza trawienie i wspomaga odchudzanie.
    Przepis: 2 łyżeczki octu jabłkowego i 2 łyżeczki miodu zalać ciepłą wodą (lub wodą mineralną niegazowaną) do objętości szklanki. Pić na czczo ok. 20 min przed śniadaniem.
  • jedzcie powoli, dzięki temu metabolizm będzie szybszy, a Wy unikniecie kłopotów żołądkowych i uczucia przejedzenia. No wiem, wiem że to nie jest takie proste, kiedy spieszymy się do pracy lub szkoły. Mimo wszystko jednak postarajcie się zjeść w spokoju, a na pewno Wasz dzień będzie przyjemniejszy :)

Tak jak obiecałam na początku, przedstawię teraz kilka pomysłów na to, z czego powinno się składać w pełni wartościowe śniadanie. Nie podam Wam gotowych przepisów, ale kilka składników, które można wykorzystać do przygotowania pyszności. Najpierw jednak ogólniki. Jako że jest to pierwszy i najważniejszy posiłek w ciągu dnia powinien składać się w dużej mierze z węglowodanów złożonych, a także wapnia, błonnika i białka. Poniżej lista wartościowych produktów śniadaniowych.

Wartościowe produkty na śniadanie

  1. ciemne pieczywo: dla tych, którzy nie wyobrażają sobie śniadania innego niż kanapki. Wybierajcie pieczywo wieloziarniste.
  2. muesli: ale uwaga! tak jak wspominałam tutaj, czytajcie uważnie etykiety. Wiele gotowych płatków jest pełnych cukru i konserwantów. Wybierajcie zatem te, które są naturalne, a najlepiej sami przygotujcie je w domu, kupując płatki owsiane i dowolne, ulubione dodatki – suszone owoce, świeże owoce, pestki i nasiona owoców.
  3. niesłodzony jogurt naturalny, kefir i mleko: źródło wapnia, fosforu, witamin z grupy B
  4. świeże warzywa i owoce: o ich właściwościach nie muszę chyba przypominać :)
  5. biały ser: zawiera magnez, potas, cynk oraz witaminy A, D, z grupy B a także E.
  6. orzechy i nasiona: pestki dyni zawierające dużo cynku, słonecznik, siemię lniane (mój ostatni ulubieniec).
  7. jajka: gotowane na miękko, twardo lub w koszulkach.
  8. awokado: jest bogatym źródłem białka i zawiera wiele witamin. Mój ulubieniec numer 2 :D
  9. miód: zdecydowanie lepszy niż cukier, świetnie działa na cerę.
  10. kawa zbożowa, sok, herbata zielona lub ziołowa.

Mam nadzieję, że tyle wystarczy do przekonania Was o cudownych właściwościach śniadania. Nie zastanawiajcie się zatem długo i jutro rano marsz do kuchni!

 źródło obrazka: www.kivotosclubhotel.com

(Visited 477 times, 1 visits today)