3 x C, czyli Cypr – ceny – ciekawostki

21 września
25 komentarzy

Wróciłam z urlopu i jestem pełna energii, żeby podzielić się z Wami tym, co tam zobaczyłam, czego doświadczyłam i czego próbowałam. Post będzie dość długi, ale postanowiłam nie rozbijać go na kilka części, tylko w jednym miejscu umieścić całą praktyczną wiedzę na temat Cypru. Wiem, że sporo osób może być zainteresowanych cenami poszczególnych etapów wycieczki, więc postanowiłam również je umieszczać. Jeśli będziecie kiedykolwiek wybierać się w tamte regiony, możecie śmiało korzystać z moich notatek, a później je weryfikować. Wszystkie informacje, które tu znajdziecie będą zatem aktualne na wrzesień 2015. Zaczynajmy!

DLACZEGO CYPR?

flaga cypru

Planując tegoroczne wakacje, wiedziałam że będą one ciut później niż do tej pory. Jestem organizmem ciepłolubnym i to na czym najbardziej mi zależało to gwarantowana pogoda. Chciałam, żeby było ciepło na zewnątrz i ciepło w morzu. Szybki przegląd mapy skierował mój wzrok właśnie na Cypr. Jeśli czytam, że we wrześniu jest tam nadal ok. 30 stopni, a zimą średnia temperatura to ok. 17-18, wiem że właśnie tam chcę spędzić początek jesieni, która zagościła w Polsce. Temperatura wody we wrześniu to ok. 25 stopni, choć w niektórych miejscach miałam wrażenie, że było jeszcze cieplej :) Gdy tylko wszystkie imprezy rodzinne zostały rozdysponowane terminowo, ruszyłam na poszukiwania lotów.

LOT NA CYPR

lot na cypr_wizzair

Nasz lot był 13 września, a bilety kupowałam 23 czerwca, czyli jakieś 2,5 miesiąca wcześniej. Nie jestem super wyszukiwaczem tanich lotów, ale nie było najgorzej z ofertami. Niestety trudności z zakupem biletu z Krakowa w Ryanair, spowodowały że ostatecznie zdecydowaliśmy się na lot Wizzairem Warszawa Chopin – Larnaka i z powrotem. Wiązało się to z dojazdem do Warszawy, ale nie mieliśmy z tym żadnego problemu. Ponadto plusem tego rozwiązania był lot o wczesnej godzinie (6:20), dzięki któremu mieliśmy do dyspozycji jeszcze ponad połowę dnia. Na miejscu byliśmy po 10 lokalnego czasu więc sami widzicie jaki to zysk! Lot powrotny był o 11:15, a to i tak z korzyścią dla Wizzaira – Ryanair odpowiednio: 9:55 (w Pafos o 14:00) i 7:15 (w Krakowie o 9:30). Zdecydowaliśmy się na jeden bagaż rejestrowany – gdyby się uprzeć, to polecielibyśmy tylko na podręcznych (large size), ale wolałam mieć zapas miejsca na powrót ;) Lot trwał około 3 godzin.

Cena lotu dla 2 osób (1 bagaż rejestrowany + 2 podręczne): 1228 PLN

NOCLEG NA CYPRZE

nocleg cypr

Gdy tylko nasz lot został zarejestrowany i potwierdzony, wzięłam się za szukanie noclegów. Długo się nie zastanawiałam i postanowiłam przetestować serwis https://www.airbnb.pl/. Słyszałam o nim wiele dobrego i nie wahałam się ani chwili przed skorzystaniem z niego. Było szybko, skutecznie, tanio i OK ;) Wybierając się na wakacje nie przywiązuję ogromnej roli do miejsca, w którym będę tylko nocować. Tak naprawdę spędza się w nim zaledwie ułamek czasu i jak dla mnie nie musi to być hotel 5* z basenem ;) Postawiliśmy zatem na wersję ekonomiczną, z której koniec końców byliśmy zadowoleni, a chyba najbardziej z tarasu, na którym można było jadać. Do naszej dyspozycji była nie tylko łazienka, ale i kuchnia, więc mogliśmy przygotowywać we własnym zakresie śniadania i kolacje, albo sączyć cypryjskie winko o zachodzie słońca. Jedyne co nam umknęło, a okazało się dość istotne po przyjeździe to brak … klimatyzacji. Po 2 dniach wiedzieliśmy jednak jak sobie z tym radzić i można było spokojnie spać :) Dom, w którym nocowaliśmy był położony ok. 10-15 minut wolnego spaceru od plaży, w cichej okolicy, bez szumu z drogi (wspaniale!).

Dla tych z was, którzy będą chcieli skorzystać z Airbnb mam link polecający, który upoważnia do zniżki 93 złotych na noclegi, które sobie wybierzecie w dowolnym zakątku świata, na kwotę powyżej 300 złotych. Zapraszam do skorzystania!

Cena noclegu (2 osoby, 7 noclegów): 795 PLN

WYNAJEM SAMOCHODU NA CYPRZE

wynajme samochodu_cypr

Wynajęcie samochodu to najlepsze rozwiązanie na wyspie, jeśli chcecie ją zwiedzać. Od nikogo nie jesteście zależni, jedziecie gdzie chcecie i kiedy chcecie – moim zdaniem, jedyny słuszny pomysł na poruszanie się po kraju. Rezerwując samochód korzystałam ze strony Atlaschoice, która dostępna jest również w języku polskim. My zdecydowaliśmy się na wypożyczenie z podstawowym ubezpieczeniem – odważnie, ale nie ma się czego bać :) Po przylocie czekał na nas człowiek z firmy obsługującej, który zawiózł nas do swojej bazy i tam dopełniliśmy wszelkich formalności związanych z wypożyczeniem. Na stronie Atlaschoice wyczytałam, że w wielu miejscach konieczna jest dopłata za dodatkowego kierowcę – czyli dla przykładu, samochód wypożyczam na swoje nazwisko i na moją kartę kredytową, a jeździ inna osoba. Okazało się, że w tej wypożyczalni nie była pobierana dodatkowa opłata. Zablokowano nam jednak kwotę 650 euro na poczet kaucji w razie większych uszkodzeń, kradzieży itp. Trzeba zatem być przygotowanym na taką blokadę, a nie tak jak ja porobić sobie limity na karcie … :D Samochód nie zalatywał nowością, ale nie oszukujmy się – te z wypożyczalni pewnie wiele przechodzą w swoim żywocie. To, co trzeba mu przyznać, to na pewno mocny silnik – z dwójki ruszał w każdym razie ;) Warto też pamiętać, że wynajmując samochód możecie dostać nieco inny – jeśli firma zaznacza np. Ford Fiesta or similar. My dostaliśmy zamówionego fordziaka.

Cena samochodu (7 dni, z podstawowym ubezpieczeniem): 452 PLN

W trakcie naszego pobytu przejechaliśmy ok. 900 km, a na paliwo wydaliśmy ok. 300 PLN. Z wypożyczalni odebraliśmy samochód zatankowany i taki musieliśmy oddać.

UBEZPIECZENIE PODRÓŻNE

Wyjeżdżając za granicę zawsze kupuję chociaż podstawowe ubezpieczenie podróżne, bo nigdy nic nie wiadomo. Tym razem skorzystałam z oferty Generali i wyposażyłam nas w Assistance do kwoty 80 000,00 PLN i NNW do kwoty 10 000,00 PLN. Na szczęście ubezpieczenie nie było konieczne :)

Cena ubezpieczenia podróżnego (2 osoby na 7 dni): 50 PLN

Wszystkie powyższe formalności były załatwiane przed wyjazdem i tak naprawdę pochłonęły ponad połowę naszych wydatków, które mieliśmy przeznaczone na wyjazd. Jak dla mnie jednak, to i tak wszystkie ceny były bardzo okej i na pewno wyszło taniej niż gdybyśmy decydowali się na wyjazd z biurem podróży. Jeśli jesteście ciekawi jak wyglądały nasze dalsze wydatki na Cyprzeo jakich ciekawostkach warto wiedzieć, zapraszam do dalszej części :)

CENY ATRAKCJI TURYSTYCZNYCH, PLAŻ I PARKINGÓW NA CYPRZE

cypr_atrakcje turystyczne

Moim zdaniem Cypryjczycy świetnie zorganizowali sobie system opłat za atrakcje turystyczne. U nas jest tak, że praktycznie w każdym miejscu ceny biletów mogą być bardzo różne i nigdy nie wiadomo, czego się spodziewać. Można sprawdzić na stronie internetowej, ale i tak nie jest to ujednolicone. Na Cyprze jest zupełnie inaczej – wszystko jest bardzo dobrze poukładane w tej kwestii. Przy wejściu do każdego miejsca znajduje się okienko z karteczką „Ask for your ticket” i ceną biletu – nie ma zatem wątpliwości gdzie kupować i jaka będzie cena. Generalnie są dwie ceny – wstęp do ważniejszych miejsc kosztuje 4,5 Euro, do mniejszych – 2,5 Euro. Poniżej znajdziecie listę tych, które my widzieliśmy (w języku angielskim) – myślę, że jak na tygodniowy pobyt lista ta jest wystarczająca. Ich opisy znajdą się w osobnych postach w najbliższych dniach.

Atrakcje po 4,5 Euro:

1. Paphos Archaeological Park
  2. Kourion Site
  3. Limassol Castle Cyprus Medieval Museum (Lemesos Castle)

Atrakcje po 2,5 Euro:

1. Choirokoitia (Khirokitia)
  2. Amathous Archaeological Park
  3. Sanctuary of Apollo
  4. Tombs of The Kings Paphos
  5. Archeaeological Museum of the Larnaka District
  6. Larnaca Castle
  7. Medieval Castle of Paphos

Cena atrakcji turystycznych dla 2 osób: 52 Euro (220 PLN)

Na plażach też sprawa jest bardzo prosta – jeśli chce się poleżeć na leżaku, pod parasolką – trzeba za nie zapłacić. Cena za komplet dla 2 osób (2 leżaki + parasolka + stoliczek + miska do opłukania nóg (w Larnace)) wynosi 7,5 Euro. Tak się złożyło, że tylko 3 razy byliśmy na płatnej plaży więc koszt leżakowania wyniósł nas zaledwie 22,5 Euro (94,5 PLN). Na wielu plażach są również miejsca dla tych osób, które przyjdą po prostu ze swoim ręcznikiem i kocem – wtedy oczywiście opłata nie jest pobierana. Nie wyobrażam sobie jednak leżenia w cypryjskim słońcu bez żadnej osłony.cypr_plaża

O plażach będę pisała nieco więcej przy okazji kolejnych postów :) Jeżdżąc natomiast po wyspie samochodem, prędzej czy później trzeba będzie gdzieś zaparkować. Czytałam na wielu blogach i stronach, że jest mnóstwo parkingów i jest to prawda! Parkowaliśmy zazwyczaj w miejscach łatwo dostępnych, w centrach miast – wydawać by się mogło, że parkingi będą drogie. Nic bardziej mylnego! Były tak tanie, że nawet nie zastanawialiśmy się nad szukaniem czegoś w bocznych uliczkach, co byłoby pewnie bezpłatne. Przykładowe ceny parkingów:

1. Limassol, koło deptaku: 2,50 Euro za 4 godziny
  2. Nikozja, blisko ulicy Ledra: 5 Euro za 8 godzin (jest to maksymalna stawka za parking)
  3. Pafos, przy części archeologicznej: za darmo (!)

Cena parkingów: 7,5 Euro (32 PLN)

CENY NA LOTNISKACH: WARSZAWA, LARNAKA

larnaka_lotnisko

Zazwyczaj na lotniskach nie kupuję zbyt wiele, bo ceny niektórych produktów są mocno przesadzone. Pamiątki kosztują zazwyczaj dwa razy tyle, co w mieście. Ale co zrobić jeśli chce się pić, a przez kontrolę bezpieczeństwa można przenieść tylko 100 ml wody? Trzeba podreptać do sklepiku i odżałować ;) Na zakończenie urlopu sprawiliśmy sobie małe przyjemności w postaci kawy i ciastka, żeby się lepiej kończyło wakacje, a co!

1. Woda 500 ml (Warszawa): 8,99 PLN
  2. Woda 500 ml (Larnaka): 1,10 Euro (4,70 PLN)
  3. Frappe i ciastko: 4,50 Euro (19 PLN)
  4. Podwójna kawa cypryjska: 2,90 Euro (12 PLN)

Cena małych wydatków na lotnisku dla 2 osób: 45 PLN

W tym poście mam jeszcze dla Was kilka spostrzeżeń z pobytu na Cyprze i ciekawostek, więc nie uciekajcie :)

CIEKAWOSTKI O CYPRZE

1. Ceny pamiątek:

– magnesy: od 0,88 do 3 Euro
– mydełka zapachowe: od 1 do 3 Euro
– herbata w saszetkach: 1,5 Euro
– zestaw 10 małych herbat: 9,30 Euro
– Cyprus/Turkish delights: od 1 Euro (na lotnisku 3 Euro)

cypr_pamiątki

2. Na Cyprze obowiązuje ruch lewostronny, do którego raczej nie ma się jak przygotować – po prostu rusza się w drogę i niech się dzieje, co chce ;) No prawie … trzeba uważać tym razem na lewą stronę od kierowcy, żeby nie podjeżdżać zbyt blisko właśnie lewej części jezdni. Ponadto trzeba się nauczyć zmieniać biegi drugą ręką, a pasażer niech pamięta, że uchwyt nad drzwiami też jest po lewej, a nie po prawej – w przeciwnym wypadku kierowcy z innych samochodów mogą oglądać coś w rodzaju tańca szalonych rąk ;)
cypr_lewostronny

3. Pozostając w temacie drogowym – w Polsce, gdy jest czerwone światło, a przed samochodem przejście dla pieszych, kierowca ma obowiązek zatrzymać się przed pasami. Na Cyprze kierowcy wjeżdżają niemalże na prostopadły pas jazdy i nie cackają się z przejazdem na „późnym pomarańczowym”

4. Cena paliwa 95′ wynosi ok. 1,21 Euro za litr.

5. Ze względu na wysokie temperatury w trakcie dnia, życie w mieście zaczyna się późnym popołudniem i trwa do późnych godzin wieczornych  – wtedy na ulicach jest znacznie więcej ludzi i samochodów.

6. Na Cyprze banki pracują dość krótko – zazwyczaj tylko od rana do południa. Nie przemęczają się ;) W miastach są bankomaty, choć nie widziałam ich zbyt wiele.

7. Zegarek na wyspie trzeba przesunąć o 1 godzinę do przodu.

8. Mam wrażenie, że w rejestrowaniu samochodów panuje zupełna dowolność – na próżno wypatrywałam jakiejś reguły, która wskazałaby z jakiego miasta jest dany pojazd. Poza tym mają trzy rodzaje tablic rejestracyjnych – najstarsze, sprzed wejścia do UE (biała z przodu, żółta z tyłu), środkowe – z oznaczeniem UE (kolorystyka jak w najstarszych) i najnowsze zgodne z wytycznymi ogólnoeuropejskimi (dwie białe, z dodatkowym oznakowaniem kiedy samochód został zarejestrowany – miesiąc i rok).

9. Samochody z wypożyczalni mają czerwone tablice rejestracyjne i jest to bardzo dobre rozwiązanie! Dzięki temu w wielu przypadkach rodowici Cypryjczycy przymykają oko na małe błędy niedoświadczanych w lewostronnym ruchu kierowców.

10. Obcy mówią „dzień dobry” („kalimera” po grecku lub „hello” po angielsku) na ulicy, a na dodatek uśmiechają się od ucha do ucha. Szczególnie jest to widoczne w częściach turystycznych miast – w każdym razie bardzo miłe :)

11. Ciepła woda w mieszkaniach bierze się głównie z takich oto beczek, którymi usiane są dachy. W sumie fajne rozwiązanie – beczka hyc na dach, słońce daje ostro cały dzień i nie trzeba wody specjalnie dodatkowo podgrzewać.
cypr_ciepła woda

12. We wrześniu na Cyprze nie jest zbyt kolorowo – ziemia jest spalona słońcem, nie ma zbyt wiele zieleni (wyjątkiem jest Pafos), jest sporo kurzu. Tydzień przed naszym przylotem była tygodniowa burza piaskowa znad Iraku, która spowodowała, że na wszystkim osiadły ogromne ilości pyłu.

13. Tak dużych rond jak na Cyprze nie widziałam chyba nigdzie ;) Są naprawdę ogromne i można się po nich poruszać bez problemu.

14. Kierowcy rzadko kiedy używają kierunkowskazów – zmieniają pasy kiedy im się podoba.

15. Parkowanie w miastach, szczególnie mniejszych to prawdziwa układanka – kierowcy parkują gdzie popadnie. Wystarczy, żeby obok przejechał samochód ;)

16. W niedzielę rano na stajach benzynowych sklepiki są zamknięte – trzeba wtedy korzystać z automatów płatniczych i tankować tyle, ile się najpierw zapłaci.

17. Potwierdzam informacje z innych stron, że na Cyprze jest mnóstwo kotów. Wszędzie!

cypr_koty

18. A w toaletach nie można wrzucać papieru do klozetu – tylko i wyłącznie do kosza na śmieci. Trochę mnie to obrzydzało, ale co robić – lepiej nie mieć problemów z wzywaniem służb porządkowych ;)

cypr_toalety

19. Upewnijcie się też, czy miejsce w którym będziecie nocować ma przełączki prądu – na Cyprze używane są te same wejścia co w Wielkiej Brytanii.

cypr_prąd

20. Na Cyprze jest wiele miejsc, w których obowiązuje zakaz fotografowania – są to głównie strefy militarne, w których podobno robienie fotek może się skończyć nawet konfiskatą aparatu.

21. Na autostradach oprócz znaków z ograniczeniami prędkości, są i takie, które mówią o bezwzględnym zakazie śmiecenia i poruszania się pieszych.

22. Lecąc na wyspę praktycznie wcale nie potrzebujecie mapy, bo są one rozdawane na lotnisku – z każdego regionu kraju.

23. Na wyspie w wielu miejscach widoczne są wpływy brytyjskie czy amerykańskie – widać to między innymi w szkołach, na których są flagi tych państw.

24. Cypryjczycy lubią zdjęcia – widać to w domach, które bardzo często są otwarte, a ramkami usiane są niemalże wszystkie meble.

25, Będąc na Cyprze miejcie na uwadze to, że możliwe są tu burze piaskowe znad Sahary. Nam się udało, ale podobno tydzień wcześniej wiele się działo – efekty widoczne były na każdym kroku w postaci piasku.

26. Bardzo mi się podoba sposób spędzania sjesty przez starszych i, rzadziej, młodszych mężczyzn – siadają oni przy małych stolikach i grają w gry. Wygląda to mniej więcej tak:

20150919_092641

Myślę, że jak na pierwszy post, tyle wystarczy! W kolejnym zapoznam Was z cypryjską kuchnią – będzie smakowicie, więc nie przegapcie!

(Visited 2 603 times, 1 visits today)