5 najczęściej popełnianych błędów podczas rozmowy o pracę

Marzec 5
No comments yet

Czy da się ustrzec błędów podczas rozmowy o pracę? Oczywiście – trzeba tylko wiedzieć jakie najczęściej się popełnia i po prostu się ich wystrzegać. Ten temat przyszedł mi na myśl dość niespodziewanie. Może dlatego, że już dawno nie dzieliłam się z Wami swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi przeprowadzania rozmów kwalifikacyjnych. Odświeżam jednak pamięć i mam dla Wa listę 5 najczęściej popełnianych błędów podczas rozmowy o pracę. Jeśli jesteście na etapie poszukiwań nowego miejsca zawodowego, koniecznie sprawdźcie czy którego z tych błędów nie powtarzacie. Lepiej zawczasu wyeliminować pewne zachowania i ze spokojem ruszać na spotkania z rekruterami lub przyszłymi pracodawcami.

5 najczęściej popełnianych błędów podczas rozmowy o pracę

BRAK PYTAŃ

Praktycznie na każdej rozmowie kwalifikacyjnej, pod koniec pracodawca (lub rekruter) zadaje pytanie, czy my jakieś do niego mamy. Naprawdę warto je mieć, bo dzięki temu wiadomym jest, że poczyniliśmy jakiś wysiłek przed rozmową i choć w minimalnym stopniu zapoznaliśmy się z firmą, do której aplikujemy. Pamiętam, że gdy szukaliśmy osoby na stanowisko korektora, jedna z kandydatek zadała właśnie sporo pytań – o wymagany strój, godziny pracy itp. Niech nie tylko pytania spływają od przyjmującego do pracy, ale i osoby, która się o nią ubiega. Zadając pytania pokazujemy również, że my także mamy pewne oczekiwania wobec firmy i pracodawcy. Że jesteśmy zainteresowani tym jak wygląda stanowisko, jakie są szczegóły jego funkcjonowania itp.

NIEPOPRAWNY BODY LANGUAGE

Tutaj chodzi mi przede wszystkim o powitanie i pożegnanie. Bardzo często jest to uścisk dłoni. Pamiętam jak nie raz ręce kandydatów niemalże „przelatywały” mi przez dłoń. Pamiętajcie – ubiegacie się o pracę, musicie być tego pewni. Może się wydawać, że język ciała nie ma znaczenia – mylicie się. Wasza postawa, sposób mówienia, siedzenia, witania się i żegnania również mogą mieć duże znaczenie. Pracodawca czy rekruter nie będzie wytężał słuchu, żeby wydobyć Wasz słabiutki głosik, nie będzie mu się dobrze z Wami rozmawiało, jeśli przyjmiecie postawę obronną, a ton głosu będzie roszczeniowy. Takie detale również mają ogromne znaczenie.

body language rozmowa

ZDAWKOWE ODPOWIEDZI NA PYTANIA

Pamiętam taką rozmowę, podczas której musiałam wręcz ciągnąć za język kandydatkę, żeby cokolwiek mi powiedziała. Większość jej odpowiedzi to było „tak” lub „nie”. Uwierzcie mi, że z taką osobą rozmawia się bardzo źle. Ja już w pewnym momencie nie wiedziałam o co ją pytać i całkowicie straciłam ochotę do dalszej rozmowy. Może jej po prostu nie zależało? Nie wiem. Pełne odpowiedzi na pytania są przede wszystkim sygnałem, że kandydat rozumie o co się go pyta, ma wiedzę, doświadczenie. Nie tylko biernie i bezwiednie odpowiada na pytania, ale czuje ich sens.

ZŁY UBIÓR

Mogłoby się wydawać, że temat prawidłowego ubioru podczas rozmowy o pracę jest wałkowany we wszystkich poradnikach (u mnie również), a jednak … Wciąż zdarzają się sytuacje, w których kandydaci pojawiają się przed pracodawcą w stroju, który pozostawia wiele do życzenia. Przede wszystkim – jest zbyt swobodny. Owszem, jeśli jest to na przykład agencja kreatywna, to ok – prawdopodobnie taki strój jest nawet milej widziany. Ale nie, gdy ubiegamy się o pracę na przykład w dużej firmie czy w firmie, w której ma się ciągły kontakt z klientem face to face. Mnie również zdarzyło się mieć do czynienia z osobami, których strój przyprawiał mnie wręcz o ból głowy. Moim zdaniem odpowiedni strój jest przejawem szacunku wobec pracodawcy – po co zatem psuć to już na wstępie?

NARZEKANIE NA POPRZEDNIEGO PRACODAWCĘ

Nie ważne w jakich relacjach się rozstaliście, nie ważne jak zakończyła się Wasza współpraca – nie warto wyciągać brudów na rozmowie u nowego przyszłego pracodawcy. To nigdy nie jest mile widziane. Postawcie się na miejscu rekrutera – czy chcielibyście się zastanawiać jakie były faktyczne przyczyny rozstania, co się wydarzyło, kto zawinił? Jeśli pojawi się pytanie odnośnie do powodów zmiany pracy, nie warto wnikać w szczegóły, jeśli było to związane z relacjami z poprzednim pracodawcą. Warto wtedy poszukać dyplomatycznej odpowiedzi, które nie będzie naruszała zasad etykiety biznesowej. 

Moim zdaniem tych 5 błędów może najczęściej pojawić się na rozmowie i mieć negatywny wpływ na jej przebieg. Jeśli macie inne przykłady, koniecznie się nimi podzielcie – celem przestrogi, rzecz jasna.

Zapraszam również do subskrybowania mojego newslettera :) – zapisz się!

(Visited 235 times, 1 visits today)